Thursday, March 3, 2011

Give and Take

Bukan senang nak ada relationship yang power. Sungguh. Kawan gua pun tak ramai yang ada hubungan yang power. Paling hebat 2, 3 tahun lepas tu mula la goyah. Kalau nasib kurang baik, boleh putus macam tu saja.

Ini gua ada cakap pada junior gua, Wahida. Dan dia minta aku bagi contoh.

Nak bagi mudah ayatnya, give and take ini sama ertinya seperti bertolak ansur. Tapi aku lebih kerap guna give and take kerna kata-katanya lebih terus dan tidak bersimpang siur.

Contoh, kau melarang teman kau keluar lebih pada jam 12 malam. Dan teman kau patuh dengan syarat kau juga tak boleh keluar lebih jam 12. Itulah namanya give and take.

Dalam suatu hubungan lagi banyak kau amalkan give and take ini, lagi senang untuk keserasian itu digapai. Dan jika ianya diamalkan dengan kejujuran, maka dengan senangnya sebuah hubungan yang teguh dapat dinilai di sini.

Gua adalah hasil yang gagal dalam setiap hubungan yang gua jalin. Tapi gua belajar dan terus belajar dari setiap kegagalan gua.

Kalau gua buat silap, gua minta maaf.

Kalau kawan gua buat silap, gua tegur. Dan kalau dia buat tak peduli gua cakap pergi mampus sebab dia bukan kawan yang baik.

Itu nilai sebuah hubungan. Tiada ego yang tak berpatutan. Tiada satu pihak yang betul sepanjang masa.

Dan ya, aku benci seorang ego yang asyik memikirkan dia betul di dalam sesebuah hubungan. Pergi mampus.

p/s : dalam sebuah hubungan, jangan kerap menipu. dan kalau nak menipu sila tipu dengan penipuan yang logik. ya, jika mahu tipu aku sila tipu aku dengan keadaan yang logik. i lied to people all the time. and i can see a liar when i saw one.

fin.

4 comments:

say- O said...

hm....nice

ismeth said...

nice word...ade btul gak bler fkir2 balik.

N.W.I said...

crita kencang cm utk sya!~
tp emo sbb org len...haish!~

anyway,thankz...da paham da! sungguh power! abg naz mcm da byk pengalaman cinta,CINTA BERSEGI-SEGI...


well pada daku,mmg ptut pun give n take ni,bkn xbuat,mmg dr dulu da amalkn care ni,tp xberkesan pown...


cane pun,1 day,msti slh sorg akn betray,langgar perjanjian! jst gve but doesnt tke! ni mmg khinzir wa ckp!~

parah hati ni dow.....sakit! skali buat,payah nk wujud rse prcaya tu smula...huh!~

~**Raw Honey**~ said...

give and take.yes that's right.dengan kejujuran dan kepercayaan.susah nak capai,kadang2 biarpun setelah lama berkahwin.ini lumrah.